Verksamhetsberättelse 2011

2011 har varit ett händelserikt år för svensk BJJ. Förbundet har utvecklat sin elitsatsning genom att anställa en Landslagstränare i Ricard Carneborn som i sin tur har kallat till och genomfört 3 landslagsläger. Lägren har legat innan VM, innan SM och nu senast innan European Open. Svensk BJJ kan glädjas åt många tävlingsframgångar men de som står ut mest är ändå att vi:

Blev bästa nation på European Open 2011, via Mikael Marffy bärgade en silvermedalj i brunbältes adult på VM, samt genom Ida Hansson tog ett silver i brun/svart adult (högsta kategorin) på samma VM. Ida Hansson har etablerat sig som Sveriges hittills mest framgångsrika grappler.

Landslagsverksamheten har utvecklats och efter SM 2011 togs en landslagsgrupp ut med 3 personer från varje viktklass och därefter tar förbundets nya rankingpoäng vid. Systemet bygger på att man får ett visst antal poäng för varje medalj och antalet poäng är olika beroende på vilken bältesklass du tävlar i. Detta rankingsystem är sedan vägledande för landslagscoachen när han tar ut truppen till VM 2012.

Vi har fortsatt satsa på utbildning av nationella domare och internationella förbundet, representerat av Alvaro Mansor som har hållit 4 regelutbildningar på svensk mark, i Göteborg, Malmö och Stockholm (Stockholm vid två tillfällen) Svenska förbundet har beslutat ackreditera våra svenska domare som går kurserna förutsatt att de innehar brunt eller svart bälte. Svenska förbundet rekommenderar att man bokar ackrediterade domare till de tävlingar man önskar arrangera.

Vi arrangerade SM i samarbete med Bålsta Dojo den 8:e oktober. SM var ett välbesökt arrangemang och de tävlande visade på hög nivå. Efter en avslutad tävlingsdag kunde vi kora ett antal nya mästare som belönades med RFs mästerskapstecken.

SM

Damer – 58.5 Tove Södersten Prana Jiu Jitsu Klubb

Damer – 64      Janni Larsson IF Fight Zone – Stockholm

Herrar – 70       Amir Albazi IF Fight Zone – Stockholm

Herrar – 76       Robson Barbosa Ekhem Kaisho Budoklubb

Herrar – 82.3   Alexander Musi/Wennergren IF Fight Zone – Stockholm

Herrar-88,3      Martin Jansson För. Stenungsunds Kampsportsakademi

Herrar – 94       Philip Andersson Malmö Mixed Martial Arts IF

Herrar- 100.5   Tommy Karlsson Halmstad BJJ Klubb

Herrar + 100.5 Mikael Marffy Malmö Mixed Martial Arts IF

Junior SM

Tjejer 64.0kg   Ylva Monwell Ju-Jutsu Klubben Samurai

Killar 58.5kg     Mario Markus Gracie Barra Göteborg

Killar 64.0kg     Alejandro Castillo IF Fight Zone – Stockholm

Killar 69.0kg     Daniel Schalander Sollentuna Kampidrottsförening & Träningscenter

Killar 74.0kg     Marcus Hultberg Kaisho Budoklubb

Killar 79.0kg     Mario Lukanovic Lunds Brazilian Jiu Jitsu Klubb

Killar 89.0kg     Kristian Khoury Gracie Barra Göteborg

I tillägg till detta korades även Veteranmästare samt Riksmästerskapen vit och blå. Grattis till 2011 års svenska mästare. Nu lämnar förbundet med varm hand över stafettpinnen till Västerås Fight Team som står som arrangör för 2012 års svenska mästerskap planerat till den 29:e september.

Styrelsen tackar svensk BJJ för ett fantastiskt 2011 och ser fram emot nästa år!

administrator